tisdag, december 05, 2006

TV & August

Såg gårdagens Kulturnyheterna precis. Läskigt med tv, känns som att det kan bli precis hur som helst och man är helt utlämnad till redigerarens goda vilja. Som intervjuad har man ingen aning om dramaturgin och vilken roll man själv besitter. Nu blev det ändå ok, jag framstår som en rätt trevlig typ tror jag, men den konflikt man anar mellan mig och Anna-Greta Leijon (the bad typ) är helt konstruerad. Jag tycker juryn gör ett bra jobb efter de förutsättningar de har. Problemet är förutsättningarna. Augustpriset borde göras om. Bredden på fackboksidan är för stor och resultatet blir att inte en jävel bryr sig (utom de nominerade och deras förlag). Något slags begränsning tror jag krävs. Årets biografi. Årets bildverk. Årets främsta vetenskapliga arbete. Årets sakprosa. För vår del föredrar vi förstås en det senare, men blir det en annan inriktning går det ju alltid att starta ytterligare ett pris.

ps. Jag tippade rätt på Lindqvist i alla fall.

Inga kommentarer: