fredag, januari 25, 2008

Överbetalda

Blev intervjuad av Svensk Bokhandel förra veckan. Det handlade om jämställdhet i bokbranschen. Idag landade nya numret med en genomgång av löner i branschen och en idé jag nämnde i artikeln, att makten förflyttas från de som gör (redaktörer osv) till de som säljer och marknadsför böckerna bekräftas vid en snabb titt.

Det är skandalöst hur mycket säljfolket tjänar. Att det nästan uteslutande är män behöver jag förstås inte ens säga.

Men det oroande är förstås idén som ligger bakom löneskillnaderna. Ju närmare texten en person anställd i bokbranschen befinner sig ju lägre är lönen. Författaren förstås det givna exemplet, men redaktörslöner på 22-25 000 förefaller vara regel på Norstedts och Bonniers, samtidigt som töntarna på sälj- och marknadsavdelningarna som knappt ens orkar läsa böckerna kan lyfta 70-80 000 kronor månaden eller mer. För att göra exakt vadå? Varför var Åsa Linderborg förra årets mest sålda roman? Det är dags att någon av chefernas chefers chefer inser att kejsaren inte har några kläder.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Visst finns det en poäng i detta. Marknadsfolket (som lika gärna skulle kunna kränga falukorv och skruvar som böcker) borde inte tjäna så mycket. Men det finns ett visst hyckeleri i din kommentar Richard. Du vet ju också att de som tjänar mest idag är författarna, dvs de som säljer bäst, och deras agenter. Att agenterna hamnar så långt beror på de har egna bolag och inte plockar ut mer i lön. Mest makt har idag de författare som säljer mest.

Richard sa...

Författare generellt tjänar inte mest. Förra året var det kanske ett dussin författare som tjänade en årslön i klass med mellancheferna på förlagen.

Det som framförallt intresserar mig är hur vi i vår tid värderar olika kompetenser och hur vi förhåller oss till tid.
Situationen i bokbranschen är inte unik, aktiemäklare tjänar mer pengar än de innovatörer som under tio år utvecklar unika produkter åt Ericsson eller ABB. Tanken är att det är säljarna som "skapar" värdet.
Jag tror att vi är gisslan under ett tänkande som framförallt handlar om tid. Ju kortare tiden tillåts vara mellan leverans och resultat, ju större blir beroendet av "säljarna". Kvartalskapitalismen dominerar även bokbranschen.
Hårddraget tror jag att man skulle kunna hyvla bort ett par lager mellanchefer på sälj- och marknadssidan och ändå leverera långsiktiga vinster till ägarna. Det har redan funkat i 150 år. Det funkar för Atlas. Vi kommer inte att göra 25%-resultat varje år, men gör vi det vart tionde år och åren däremellan går runt så är åtminstone vi nöjda.

Anonym sa...

Jag tycker det låter som om Richard är en aning avundsjuk på sälj och marknadsfolkets löner? Rätta mig om jag har fel. Är det så att du tycker att du är underbetald och börjar bli bitter? Det lyser igenom hur som helst. Atlas har haft ett fantastiskt år som aldrig kommer igen och det syns inte i lönekuvertet. Du tycker att du gjort ett fantastiskt jobb. Eller hur?
Det tycker jag hur som helst! Go Richard Go! Gå nu till din chef och kräv högre lön!

Anonym sa...

Go Ricki! Go Ricki!

Anonym sa...

Alltså, jag skriver under på vartenda ord du säger Richard!

Richard sa...

Hej Anonym,
Jag tjänar redan mer pengar än jag kan göra av med. Hade jag varit intresserad av ännu mer hade jag redan jobbat på något annat förlag. Men jag har tackat nej. Kanske blir vi, när jag blivit bitter på riktigt, kollegor en dag.

Hej Eva: Tack!