fredag, januari 26, 2007

"Här talar vi inte om lönen"

Intressant artikel i HTF:s tidning Lön & Jobb. Anna Davison som jobbar som produktionsassisten på Norstedts är intervjuad:

"Jag började prata lön med andra assistenter och andra i klubbstyrelsen och insåg att jag ligger efter alla i hela huset, till och med lägre än den sist anställda. Det visade sig att det inte bara var min lön som var orättvis, utan att det fanns stora skillnader på andra håll också. Men framförallt insåg jag att vi inte pratar löner som vi borde ... Det vilar något slags romantiskt skimmer över branschen. Det stämmer delvis, men det är faktistk ett jobb."

Fick även SvB idag, som listar chefslönerna på Sveriges förlag. Fantastiskt vad vissa tjänar mycket pengar. Annas 19 680 kronor i månaden drar Norstedts försäljningsdirektör Anders Hemming in på en vecka. Norstedts VD, Kjell Bohlund, som bara fått 12% i löneökning de senaste tre åren (lön 1 678 000/år) kommenterar detta så här:

"Jag tycker det är orimligt att plädera för återhållsamma löner i företaget och samtidigt inte föregå med gott exempel."

Jag menar inte att ironisera och vill inte göra någon poäng. Men det är helt klart olika världar. Och då har jag inte ens nämnt författarnas villkor...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle gärna läsa något om eran egen ersättningspolicy för de författare ni ger ut. Att prata löner - även författarnas - är en god tanke...

Richard sa...

Såg inte denna kommentar förrän nu. Sorry om du fortfarande är med.

24% royalty rakt av. Inget bandavdrag. Samma royalty för skön- och facklitteratur. Hälften i förskott, baserat på prel. första upplaga, i normala fall.

Svårt att säga så mkt om det. De flesta författare tjänar uselt. Men förlaget är ju snarare att betrakta som bank (utlåning/investering) än arbetsgivare. Eftersom hälften av författarna inte ens tjänar in förskottet har jag svårt att se att det skulle kunna se annorlunda ut. Det enda sättet för författarna att tjäna mer är att ta ytterligare risk, dvs avstå förskott och förhandla upp royaltyn. Men då riskerar man ju att i slutänden få ännu mindre pengar.