tisdag, december 11, 2007

Tusental

Borde väl egentligen sluta snacka om alla migägeringenböcker vi säljer men det går inte. Den ligger i toppen av både Bokus och Adlibris listor (före Stieg Larsson, före Leif GW Persson osv) och de senaste dagarna har vi skeppat iväg en hygglig normalupplaga nästan varje dag. De sjuttiotvå tusen böcker vi har tryckt kommer inte att räcka. Tio tusen till är på väg och det ser ut som att vi kan komma att behöva ytterligare lika många. Jag hoppas att jag har fel, men jag har en stark känsla att jag aldrig kommer att uppleva detta igen. En av Atlas böcker är Årets bokklapp. Augustjuryn är (nästan) förlåten.

Bara för att tydliggöra hur absurt detta är listar jag här upplagorna på våra fem bestsellers i år, pocket ej inräknade:

1. 72 000 (3000)
2. 6 000 (5000)
3. 4 000 (4000)
4. 3 000 (5000)
5. 3 000 (3000)

Det ser ut som att vi helt floppat med övriga titlar, men så här ser det ut på alla förlag. Inte bara på Atlas. En titel av tio (om ens det) rusar i väg. en av fem säljer fem, sex tusen ex och för övriga titlar är det en stor framgång att nå upp till två, tre tusen ex. Det extrema i år för Atlas del är att den titel som rusat iväg inte sålt som vanligt sex, sju tusen, eller tjugo som Didion förra året.

Undrar ni över siffrorna inom parentes: det är förstupplagorna. Det går att tolka dem på två sätt: det är svårt att förutsäga en boks försäljningspotential. Alternativt: vi är puckon som inte fattade att boken skulle sälja. Det ena utesluter iofs inte det andra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kan väl få lite statistik över hur förläggarens lön ökat under året också...?

Richard sa...

Absolut. Tyvärr är jag varken delägare eller har provision, så min lön påverkas inte nämnvärt av framgången. Min lön höjdes med 7,2% i år. Omsättningen har gått upp med 300% och förlaget gör riktig vinst för första gången någonsin (och i klass med Piratförlaget i år faktiskt), så det känns inte oskäligt. Därmed inte sagt att det är min/vår förtjänst, vilket jag hoppas framgått.

Anonym sa...

Bra siffror. Får passa på att gratulera till 2007 års framgångar.