tisdag, november 06, 2007

Istanbul, Europas huvudstad

Fyra dagar senare. Jag trodde Turkiet var lite backwards, en smula islamofundamentalistiskt och tortyrtätt. Inget stämmer. Allt är snack. Res hit. Istanbul är coolare än Barcelona och Berlin, här finns ett tjugotal nationella dagstidningar och fler oberoende förlag än någon annanstans i hela världen. Jag tänker på Lintons tuggande om Buenos Aires och Bogota och det är läckert, men Istanbul är så nära. Det går ju t o m att åka TÅG hit. Buenos Aires är en håla i jämförelse och Stockholm är som alltid... bara ängsligt. 15 miljoner pers. Igår tog några av oss (inte jag dock som satt med säljtexter till Svensk bokhandel med Alo o Steff) en tur ut till den förort där Nisha är född. Den ligger vid flygplatsen och där bor 4,5 miljoner människor...

Turkiet måste med i EU. Vi behöver Turkiet mer än Turkiet behöver oss. Fortfarande finns problem, men såväl vänsterjournalister, som vänsterförläggare och statsvetare är positiva till de senaste årens utveckling – både ekonomiskt och ur rättighetssynpunkt. Det stora hotet just nu är islamofobin. Visst, företrädarna för styrande AKP är muslimer, men inställningen är att det är mindre sannolikt att Turkiet ska bli ett land styrt under sharialagar än att Skåne ska utropas självständigt under brun flagg.

Hemma firar Andreas Malm stora triumfer har jag noterat på nätet. Boken är som jag tjatat om sen i våras den viktigast du kan läsa i år. Kul att Expressen, Dagens Nyheter mm håller med. Jag har dock sjukt svårt att leva med min egen dubbelmoral. Samtidigt som boken släpps flyger jag till Turkiet och nästa tisdag ska jag ju fira Joan Didion i New York. Jag tar inte båten...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl ett litet problem att Turkiet fortfarande vill blåsa bort kurder från jordens yta. Snart anfaller de norra Irak. Det är inte speciellt schysst.

Anonym sa...

Bara ett länktips för det dåliga samvetet:
http://skarv.snf.se/snf/co2/

Richard sa...

Nja. Turkiets regering är inte det minsta intresserade av en konflikt. Däremot driver vissa krafter på för en intervention. Enligt alla bedömare har de nu lyckats sätta press på Irak och USA att ta itu med terroristerna i norra Irak. Så något anfall lär vi inte se.

Klart jag köper utsläppsrätter, men det känns ändå inte som en hållbar väg att gå. Mer som ett sätt att just lindra samvetet.k