fredag, november 16, 2007

The Paris Review

Käkade lunch med Matt Weiland idag. Vi lärde känna varandra när jag praktiserade på New Press för snart tio år sedan. Vår vänskap fördjupades 2001 då Matt och hans fru Gina kom besök. Jag mötte dem sent på eftermiddagen den elfte september i Stockholm. De hade lämnat New York den tionde september på kvällen, mellanlandat i Amsterdam utan tid att uppfatta vad som utspelade sig på tv-skärmarna på Schiphol och vi spenderade en stor del av deras tid i Stockholm framför tv:n.

Matt är sedan någon månad deputy editor på The Paris Review. Fram tills i somras var han på Granta i London. Chefred på TPR är Philip Gourevitch, författare till den helt makalösa boken om Rwanda vars titel var den främsta inspirationen till Andreas Malms monstertitel.

Gourevitchs bok heter: We wish to inform you that tomorrow we will be killed with our families.
Malms heter ju: Det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu kommer det att vara för sent.

Tycker nog att Gourevitchs är ett par snäpp vassare, men Malms är inte så dum den heller.

Matt berättade om tidningen och allt han håller på med. Utöver heltidsjobbet på TPR gör han böcker (det var han som tillsammans med Sean Wilsey gjorde Thinking fan's guide to the world cup, till fotbolls-vm i Tyskland) och frilansar som kritiker i bland annat New York Times. Läs hans text i New York Observer om gårdagens vinnare i den skönlitterära kategorin, Denis Johnson.

The Paris Review drivs precis som Arenagruppen som ideell förening och startades av ett gäng amerikaner (Harold L. Humes, Peter Matthiessen och George Plimpton) i Paris 1953. Upplagan är 15 000 ex och den utkommer en gång per kvartal. Totalt arbetar ett tiotal personer på tidningen, som är inriktad på skönlitterärt skrivande. Varje nummer innehåller två intervjuer om konsten att skriva (en poet och en romanförfattare), samt ett antal berättelser, dikter och ett bildtema. Särskilt intervjuerna är fantastiska. I det senaste numret är David Grossman intervjuad. Jag har aldrig läst något av honom men blev väldigt sugen.

(Bilden ovan är gjord av Andy Warhol och är en i en serie tryck som kända konstnärer gjort för att stödja tidningen.)