torsdag, maj 31, 2007

Afabrunt

Jag skrev ett lite förvirrat resonemang kring recdagen för Brunt! härom veckan. En bok som kändes osedvanligt timely, men som helt förbisetts av redaktionerna. Trots att den handlar om en fråga som normalt sätt ligger högt upp på dagordningen (se DN idag t ex): mobilisering av högerextrema krafter. På Anna-Lena Lodenius blogg har boken dock skapat debatt. Mest för att en av bokens texter är producerad av Afa Dokumentation.

Jag ifrågasatte förstås att en text av Afa är med i boken, men övertygades av redaktör Deland med motiveringen att ingen annan kunnat göra den. Möjligen har jag varit naiv. Men kanske finns det en poäng att uppmuntra Afa att lägga mer av sin energi på denna typ av arbete. Möjligen gör det mig ännu mer naiv.

Hur som helst är diskussionen på Anna-Lenas blogg högintressant.


(Ps och ett förtydligande: Jag skyller alltså inte, som en person i min närhet uppfattade ovanstående, ifrån mig på redaktören. Beslutet är mitt. Med min naivitet avser jag min tro på Afa som en lämplig källa. (Och möjliga att påverka.) Någonstans går gränsen mellan att vara naiv och att vara en nyttig idiot. Jag känner mig rätt övertygad om att jag är på rätt sida denna gång, men erkänner att det är en komplicerad fråga och hoppas att diskussionen kan fortsätta.)

3 kommentarer:

Anna-Lena Lodenius sa...

Uppskattar din ödmjukhet i frågan. Har också funderat över varför det varit så tyst om boken. Är det så att det är som jag länge tänkt att det här med mobilisering av nazister faktiskt inte är någon jättefråga just nu. Det nya just nu är väl snarare sd:s framgångar, som du väl också ska ge ut böcker om tänker jag. Fast det ena utesluter inte det andra (ja, lite naiv tycker nog jag att du var beträffade AFA, men det har du väl förstått)

Richard sa...

Så är det nog, frågan är om tystnaden är en bra eller dålig sak när sd väl sitter i riksdagen. Och om det hänger ihop och hur. Det behövs tveklöst mer diskussion, så fler böcker lär det bli.

Anonym sa...

På vilket sätt är det naivt att uppmuntra AFA Domumentation till denna typ av arbete? För att inte tala om att den text som AFAD skrivit knappast kunnat skrivas av några andra.