onsdag, maj 16, 2007

Siffror

Det blev ju en del sifferexercis kring Linderborgboken tidigare så då kan jag ju lika gärna fullfölja det hela. Andra tryckningen landade till slut på 6000 ex. De kom igår. Idag har vi nästan inga böcker kvar och nu har jag precis bokat tredje. Denna gång 8-10 000, för nu har även bokklubbarna vaknat till liv. I sommar finns den med i nästan samtliga och vad det innebär är höljt i dunkel och därför gör vi en chansning och trycker till ordentligt. Blir det galet får vi ta itu med det.

Kristoffer Leandoer berättade för övrigt på översättarseminariet (läs nedan) för en månad sedan – apropå en fråga från en person i publiken om Susanna Alakoski – hur de inte trodde att boken hade mer att ge men fick trycka om gång på gång. Till slut blev det sju tryckningar typ. Och nånstans där befinner vi oss nu. Våga eller fega.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jahaja, det är Lidingöbon från 27 april som hör av sig. Bibblo köpte in boken i rekordfart (7 i kö redan, haha). Nu har jag läst. Grät. Log.Grät. Gick ut i rabatten och betänkte livet.
Jag tillhör dem som givit upp om svenska författare (läser aldrig deckare och tyckte inte ens Alakoski var tillräckligt bra). Men "Mig äger ingen" är bra. Mycket.