måndag, maj 07, 2007

Slutsålt

Första upplagan av Åsa Linderborgs bok slut i ett nafs. Nya kommer förhoppningsvis på fredag, i värsta fall måndag. Vet inte hur många jag vågar trycka. Känns som att jag skulle kunna dra på ordentligt, men vill inte förhäva mig.

Apropå just det träffade jag Dan Israel på Konsum (gissa vilket, rätt svar – kollegor får inte delta – belönas med ett signerat ex av Mig äger ingen) som berättade att han tryckt 50 000 ex av mankellpocketen som kommer nu. Både den och Didions Ett år av magiskt tänkande är med i Pocket Grossistens stora sommarkampanj som startar nästa vecka, så jag sa att jag hade tryckt lika många. I själva verket har jag beställt 60 000 ex. Känns helt absurt och overkligt att en bok på Atlas trycks i fler ex än en mankellbok. Börjar oroa mig för att jag kommer att få äta upp denna bisarra optimism. Kanske genom att behöva en plan för hur man på mest klimatvänligt sätt får 50 000 laminatinplastade bokblock i formatet 110x178 att gå upp i rök.

I morgon är det gala på Bonniers konsthall. Peter Fröberg Idling ska förhoppningsvis belönas av Dagens Nyheter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur stor var förstaupplagan av Lindeborgs bok?

Erik Stattin sa...

Konsum Mariatorget?

Richard sa...

Drygt 3000 ex.
Grattis till Erik! Meddela adress så kommer boken i veckan. (Du kan mejla till richard.herold@arenagruppen.se)
r*