onsdag, augusti 15, 2007

Litteratur eller i alla fall böcker

Efter att ha sett Richards utvikningar om litteratur och böcker vet jag inte vad det är jag läst i sommar. (Har inte hittat texten i Sydsvenskan, kan inte definitionen.) Här är i alla fall min semesterlista:

  • JK Rowling, Harry Potter and the chamber of secrets
  • Peter Englund, Spegelscener - minnesfragment från fyra krig
  • John Ayvide Linqvist, Hanteringen av odöda + Låt den rätte komma in
  • Philip Pullman, Den skarpa eggen + Bärnstenskikaren
  • Johan Theorin, Skumtimmen

Började, men orkade inte med:

  • Mustafa Can, Tätt intill dagarna
  • Lars Fr H Svendsen, Långtråkighetens filosofi


Det känns lite hemskt att outa sig såhär, men det kunde varit värre – sommaren 2004 läste jag samtliga Jan Gullious Arnböcker. Det vill man helst hålla tyst om. Som ni märker har jag ingen som helst känsla för aktualitet, jag menar den ANDRA Harry Potter-boken. Eller Albert Bonniers julklappsbok 2006 (Englund). Det känns inte fräscht. Om själva läsmängden är ok får andra svara på (men betänk att jag samtidigt spelade ut hela Super Mario Brothers till Nintendo DS).

Överraskande bra var i alla fall Englund och Ayvide Lindqvists Låt den rätte komma in. Hade tänkt dissa Bonniers för att Spegelscener inte fanns utgiven utan bara getts bort till vip:s (jag har fått den i min tur), men sen hittade jag den GRATIS (som pdf), på Peter Englunds hemsida här.

1 kommentar:

Richard sa...

Anar jag en viss ironi? Du har ju uppenbart läst både böcker och litteratur. Till nästa månads lista ska jag slipa analysverktygen, men jag skulle uppskatta om du tog eventuella oklarheter direkt med mig istället för att lägga ut dem på bloggen. Nu får du smaka på riset. I mitt rum om fem minuter.