onsdag, augusti 22, 2007

Myggor

Intensiva diskussioner om Maja Lundgrens bok på kontoret. Det verkar dock vara en typ av bok som är som mest intressant att diskutera innan man har läst den. Innehållet kan jag inte kommentera eftersom jag inte läst den och det etiska kan man diskutera (som Per gör här) men min starkaste känsla efter alla samtal är vilket enormt haveri det hela är för Bonniers.

Deras vacklande hållning innebär både ett ogiltigförklarande av författaren och romanen som konstform. Att man dessutom har sett till att få in ett avsnitt i boken där förläggaren får en moralisk nödutgång är svagt. Det måste finnas hundratals samtal med Bonniers som är intressantare än det som är med i boken.

Därför: en inbjudan till Maja Lundgren. Samla ihop allt material kring turerna med Bonniers. Alla möten, alla samtal med förläggare osv och kontakta mig. Vi ger gärna ut den kompletta behind the scenes utgåvan. Mitt enda krav: fullständig anonymisering.

Inga kommentarer: