fredag, november 17, 2006

Den långa svansen

Nedan debattartikeln som ska vara med i dagens nummer av SvB:


… Som ett led i en omstyrning av vår sortimentsstrategi har vi beslutat att säga upp vårt nyhetsabonnemang hos er. Genom att säga upp abonnemangen hoppas vi få större möjlighet att exponera våra böcker. Vi tror att även era titlar kommer sälja bättre om vi tar hem dem som får uppmärksamhet och visar upp dem ordentligt, snarare än att ha alla med ryggen utåt bredvid varandra i en hemlig hylla som ingen tittar i ... (Mejl från Bokiabutik)

Bokias VD Martin Barden säger i en intervju i DN (061107) att man ska satsa mer på bredd och kvalitet. Därför bör bokhandeln omedelbart utveckla – inte avveckla – abonnemangen. Abonnemangen på nischade små- och mellanstora förlags titlar kan komma att avgöra bokhandelns framtid.

I en ny bok, ”The long tail”, förklarar Wiredredaktören Chris Anderson Amazons framgångar. Jan Gradvall sammanfattar Andersons resonemang så här i en artikel i Sydsvenskan (061022):

"[O]m man gör en lista med de 100 000 mest sålda titlarna på Amazon får man en kurva med en närmast oändligt lång svans. Det är i den svansen som de stora pengarna finns …en tredjedel av Amazons försäljning kommer från titlar som ligger utanför de 130 000 mest sålda titlarna."

Svansen kan aldrig vara lika lång i den fysiska bokhandeln förstås, men själva principen gäller lika fullt: Förtjänsten finns i svansen. Samtidigt förefaller bokhandeln låst i ”rabatt–retur–rea”-systemet och saknar öppenhet för tanken att bokstaplar kanske inte är framtiden. Att bohandelns lager kanske bör ha en annan struktur än idag.

Jag jobbade på Göthes bokhandel (Bokia) i fem år. Det var när datoriseringen slog igenom och vi spenderade hälften av vår arbetstid med att prata med norska datatekniker. Jag insåg då hur stor del av en dags försäljning som bestod av ettor. En ny Mankell sålde vi kanske 400 ex av på ett år, men bara enstaka dagar var försäljning per dag mer än 4-5 exemplar.

Förbättrad logistik och kunskap om ”svansen” borde påverka bokhandelns inköp. Men procenthysterin innebär att staplarna tvärtom växer och bredden minskar. Fokus ligger på rabattvillkor och returer, när det borde vara på logistik. Att en bokhandel 2006 inte kan räkna med att ha sina beställningar inom 24 timmar är obegripligt. I åtminstone Stockholm borde leveranser samma dag vara en självklarhet.

Bokhandeln står inför en omvandling. Det är inte strömlinjeformning och prispress som är vägen till framgång, utan kvalitet, bredd och rörlighet. Och där tror jag att abonnemangen är en nyckel. Abonnemangen gör det möjligt även för relativt små boklådor att till en låg kostnad hålla bredd. Omställningen går snabbt och striden om var nischkunderna – som läser mycket, är välutbildade och köpstarka – kommer att köpa sina böcker i framtiden är ännu inte avgjord. Om ett par år kommer de inte att sakna bokhandeln.

(Richard)

Inga kommentarer: