tisdag, november 21, 2006

Janklow & Nesbit

Om min kompis Farley representerade the low end av agentcirkusen, så befinner sig Cecile Barendsma på Janklow & Nesbit i the high end. Flotta kontor på Park mellan 56e och 57e gatan och med författare i sitt stall som Tom Wolfe, Barbara Taylor Bradford, Douglas Coupland, Jhumpa Lahiri och Gay Talese, samt våra författare Richard Sennett och Ms. Didion.

Cecile är från Nederländerna och kom till USA 1997, för att plugga förlagskunskap på Radcliffe (som nu flyttat till Columbia). Efter ett par internships fick hon jobb på Janklow & Nesbit där hon nu är en av fyra som hanterar foreign rights. Låter som en rätt vanlig väg (för att få jobb i mediaindustrin krävs att man jobbar minst ett halvår, men ofta ännu längre, gratis innan man kan bli aktuell för anställning) och jag inser under vårt samtal hur otroligt nära det var att jag blev kvar i USA efter mina sex månader på New Press. (No regrets.)

Vi talade en del om Ms. Didion förstås (vi hade glömt den engelska titeln på kolofonen och hon undrade om Lagt kort verkligen kunde betyda samma sak som Play it as it lays) och om hur vi tänkte oss att gå vidare. Jag berättade om våra planer med antologin och att vi även avsåg att fortsätta ge ut Ms. Didions framtida titlar. Och att jag hoppades att hon inte skulle "squeeze us to hard" med förskottet för kommande titlar efter succén med Ett år av magiskt tänkande. Hon lovade att inte göra det.

Hon var också rätt angelägen om att diskutera sekundära rättigheter: dvs försäljning till bokklubbar och pocketförlag. Utan att avslöja för mycket för henne blev det rätt uppenbart för oss båda att amerikanska författare/agenter regelmässigt blir blåsta på pengar av de stora svenska förlagen både på bokklubbs- och pocketpengar.

Till exempel ska agenten/författaren enligt avtal ha 50% av förskott på pocketrättigheter + ca 7% royalty på försålda exemplar. Enligt Cecile verkar de bara få 50% av royaltyn (3,5%). Något som också bekräftades av mötet med Johan Stridh på Månpocket när vi diskuterade en eventuell Månpocket av Didion.

(Om någon från Bonniers eller Norstedts läser detta går ni gärna kommentera ovanstående. Kanske har jag fått något om bakfoten.)

Allt som allt ett mycket trevligt möte. Hon tipsade om ett par titlar och jag hade med mig förfrågan om ytterligare ett par, som jag nosat reda på via Publisher's marketplace. Kan nog bli fler samarbeten oss emellan.

Inga kommentarer: