måndag, november 27, 2006
Richard Nash – Soft skull
Har precis kommit hem igen efter ett bra snack över några öl med Richard Nash, förläggare/ägare av independentförlaget Soft skull press.
De har en rätt ful hemsida men verkar göra bra saker. En blandning av Atlas, Vertigo och Ruin typ. Har enligt Nash en stark position trots sin litenhet. Deras böcker blir recenserade i de stora tidningarna och finns tillgängliga även i Barnes & Nobles lådor.
Soft skull ger ut ett 40-tal titlar per år. De är fyra pers som jobbar på förlaget; Nash förläggare/redaktör/pr, en formgivare, en assistent och en marknadsansvarig. Deras storsäljare är en bok om Bush (knappt 50' ex) som utkom innan han blev president. (Det har gjorts en dokumentär om boken/förlaget och turerna kring utgivningen som jag inte orkar reda ut här, se istället Horns and Halos).
Soft skull anlitar företaget Publishing Group West som sköter både distribution, lagerhållning och försäljning. De stora kedjorna (Barnes and Noble och Border) står för 35% av försäljningen och Amazon 15%, därutöver säljs böckerna via grossister, oberoende lådor, bokklubbar, andra internetsajter mm. PGW har ett trettiotal anställda säljare över hela USA, varav ett dussin i New York. Förhandbeställningar kan variera från 100 ex till 5000 ex. Återförsäljarna har returrätt.
USA tillämpar ett fastprissystem, så priset till slutkund är redan satt (sen förekommer förstås rabatter mm och internetlådorna har ju sina egna priser), och Soft skull lämnar i sin tur rabatt till återförsäljarna på utpriset. Normalt ca 40%. Grossister får ca 50%. Så för en inbunden bok med utpriset $24 får Soft skull alltså $14.40, minus PGW:s arvode osv. Jämfört med Sverige förefaller det bra, bokhandeln (den fysiska) i Sverige står för minst 50% av en boks pris. Vid försäljning via Seelig, Pocketgrossiten mm försvinner ytterligare 15-20%.
Upplagorna är, som redan nämnts, små. Soft skull snittar på 3-5 000 exemplar. Enstaka titlar säljer fler ex, de flesta färre. Ekonomin är tajt men förlaget bär sig, även om Nash nu är redo att sälja förlaget till en större aktör.
En stor del av Nashs arbetstid läggs på PR. Jag känner igen mig. Att producra böcker är förhållandevis enkelt, att få ut dem desto svårare. För Soft skulls del handlar det om att bygga ett nätverk med journalister, bloggare och bokhandlare. Det handlar inte om att sälja in allt till alla, utan om att bygga ett långsiktigt förtroende, så att den dag Nash hör av sig till en person ska denne veta att Nashs ord verkligen är att lita på.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar