fredag, november 17, 2006

Farley agent

Träffade Farley som jag känner från New Press-tiden. Han har lämnat förlagssidan och jobbar sedan fyra år som agent, nu på Waxman agency. En liten agentur med tre anställda som förvaltar ett par hundra författarskap. Farley har ca 50 i sitt stall, varav ett 30-tal numera har förlag.

Ambitionen för Farley är att få något av förlagen i någon av de stora förlagsgrupperna att nappa.Fem konglomerat styr branschen: HarperCollins (Rupert Murdoch), Simon & Schuster (ägt av CBS), Random House (ägt av tyska Bertelsmann), Disney (med bland annat Hyperion) och Hachette (den franska mediejätten som bland annat driver magasinen Elle och Café i Sverige).

Till den titel som han jagade förlag till just idag hade han en lista på 20 redaktörer som han inväntade svar från. Utöver ovanstående förlagsgrupper fanns ytterligare två förlag representerade, båda i Perseusgruppen.

Trots 300 miljoner invånare och hur många förlag som helst är det bara en handfull som har såna pengar att det är värt att jaga dem. Man kan tycka att allt borde vara lättare i USA. Men frågan är om det inte snarare är tvärtom om. Topplistehysterin är värre och konkurrensen stenhård.

Farley nämnde som exempel att av de fem titlar som nominerades till National Book Award (som Didion vann i fackboksklassen förra året) hade en sålt i 14 000 exemplar före nomineringen, resten bara strax över 2000 exemplar. Två tusen exemplar!

Inga kommentarer: