onsdag, november 22, 2006

Snabba cash

Underbar tisdag i Brooklyn. Strålande sol och klarblå himmel. Men jag låg i lägenheten hela dagen och sträckläste Jens Lapidus Snabba cash. Har ett par kapitel kvar, men den är riktigt kul. Vet inte om jag tycker den är så värst hårdkokt, men spännande inblick och bra tempo.

Var uppe en sväng på New Press idag. Sitter sedan fem-sex år i nya flotta lokaler på Greene Street i SoHo. När jag var internerad satt de på 42:a bakom bussterminalen Port Authority i ett fallfärdigt mögelhus. Träffade deras foreignrightsperson, Jessica, som bara jobbat två år på förlaget så ingen jag träffat tidigare. Hon gick igenom listan och allt såg intressant ut men inte så mycket möjligt att översätta kanske. Ett par grejer ska jag ändå kika närmare på.

Snackade även med Fran, Mark och Sarah. Ska tillbaka nästa onsdag och prata ordentligt. Då är även Ellen och Mary Colman på plats. Det är typ de som är kvar. André pendlar mellan Paris och New York. Och Diane hade jag ingen vidare kontakt med. Totalt är de 25 personer där + 4 interns. Ger ut 60 böcker om året.

Drömmen att hitta något slågs tvåvägssamarbete, så att vi kan få ut några av våra författare här. Mark hade hört talas om Lintons bok (via Matt på Granta), men det har uppenbarligen inte föranlett någon aktivitet.

En intressant grej: New Press är ju Mankells förläggare. Han är deras storsäljare de senaste åren, men upplagorna är återigen förvånansvärt små. Av den senaste inbundna, The man who smiles/Mannen som log, ligger försäljningen på 18 000 ex. En bra siffra förstås, men inte i närheten av vad han säljer i Sverige. Men de stora volymerna för Mankell i USA är i pocket, som Vintage (Random House-imprint) ger ut.

Inga kommentarer: